E-mailactie #Krimpflatie: eis transparantie bij minder inhoud en hogere prijzen!
27 februari 2023 - 27 september 2024
Bij krimpflatie krijg je als consument minder product voor meer geld. Voedselfabrikanten verkleinen in het geniep de inhoud en/of de verpakking, waardoor de prijs per kilo of liter sterk stijgt.
Het gebeurt momenteel ongemerkt bij heel veel van je dagelijkse boodschappen… Deze sluwe praktijk mag niet langer zonder ons medeweten plaatsvinden! Andersom zijn voedselfabrikanten er namelijk als de kippen bij om groots op voedselverpakkingen te vermelden: ‘Nu nog groter formaat’, ‘100 gram extra’ en ‘Sterk in prijs verlaagd’. Vanuit het oogpunt van transparantie en wederkerigheid willen we dat ook prijsverhogingen en inhoudsverlagingen duidelijk kenbaar moeten worden gemaakt. ‘Helaas even 50 gram minder!’, ‘Door hoge grondstofkosten sterk in prijs verhoogd!’
Dit gebrek aan transparantie is onaanvaardbaar. Je wordt als consument bewust misleid wat betreft de veranderde inhoud en de prijs van heel veel vaste voedselproducten die je gewend bent te kopen. Zeker in tijden van hoge inflatie is deze praktijk ronduit schandalig te noemen. Om dit aan de kaak te stellen, heeft Foodwatch met hulp van oplettende consumenten uit haar achterban acht voedingsmiddelen onderzocht die de afgelopen tijd (stand 27 februari 2023) flink zijn gekrompen:
- AH Biologische pesto: was 90 gram, is nu 80 gram (prijs per kilo +23%)
- HEMA Aziatische mix: was 275 gram, is nu 200 gram (prijs per kilo +37,5%)
- Lays Paprika chips: was 335 gram, is nu 300 gram (prijs per kilo is +36,3%)
- Kellogg’s All bran fruit’n fibre: was 500 gram, is nu 375 gram (prijs per kilo +32,6%)
- Orangina Shake the Pulp!: was 1,5 liter, is nu 1,4 liter (prijs per liter +59,4%)
- Parrano strooikaas: was 170 gram, is nu 150 gram (prijs per kilo +27,1%)
- Pickwick Original English thee: was 50 zakjes, is nu 40 zakjes (prijs per kilo +29,4%)
- Verkade Café Noir koekjes: was 200 gram, is nu 175 gram (prijs per kilo +71,9%)
Eis samen met Foodwatch dat fabrikanten, supermarkten en sectorverenigingen zoals het CBL en FNLI zich verplichten tot duidelijke informatie op de voorkant van producten over formaatwijzigingen (kleiner, minder inhoud) en prijswijzigingen (hoger, duurder). Laten we samen een einde maken aan deze stille misleiding. Stuur massaal een protestmail!
Links: